آشپزی بدون دور ریز !

آشپزی بدون دور ریز

برای بسیاری از افراد ، بزرگترین لذتهای زندگی پخت و پز ، غذا خوردن و شریک کردن وعده های غذایی با عزیزانشان است.

با این حال ، برای کسانی که نگران سلامت کره زمین هستیم ، آشپزی و غذا خوردن بدون مشکل نیست.

میزان پسماند حاصل از تولید و تهیه غذا یکی از بزرگترین مسائلی است که پایداری سیستم غذایی ما با آن روبرو است.

در همان زمان ، راه حل های خلاقانه برای هدر رفتن مواد غذایی در حال افزایش است.

از طریق تلاش برای کمپوست مواد زاید مواد غذایی و از بین بردن پلاستیک های یکبار مصرف ، رستوران ها ، آشپزها و سازمان های پایداری در حال آزمایش روش های جدید برای کاهش ضایعات مواد غذایی هستند.

آشپزی با اتلاف صفر عملی است که می توانید در خانه خود نیز انجام دهید. با کمی برنامه ریزی و تمرین می توانید زباله های وعده های غذایی خود را کاهش داده و آشپزخانه پایدارتری داشته باشید.

این مقاله توضیح می دهد که پخت و پز با اتلاف صفر چیست و چگونه شروع می شود.؟

اتلاف صفر چیست؟

مفهوم پخت و پز با زباله صفر تقریباً به همان اندازه واقعی به نظر می رسد که به نظر می رسد – این به معنای تلاش برای پشت سر گذاشتن مواد غذایی و مواد زائد بسته بندی در هنگام آشپزی و غذا خوردن است.

یک سبک زندگی با زباله صفر می تواند از آشپزخانه هم بگذرد. برخی از افراد مفاهیم مشابه کاهش دهنده زباله را در مورد لباس ، محصولات زیبایی و سلامتی و موارد دیگر به کار می برند.

یک روش برای فکر کردن در مورد پخت و پز با اتلاف صفر ، با توجه به دستورالعمل قدیمی “کاهش ، استفاده مجدد ، بازیافت” است. شامل موارد زیر است:

*كاهش دادن. کمتر از مواد غیرضروری استفاده کنید – یا بدون آن استفاده کنید. برای جلوگیری از پس مانده های زیاد ، قسمت های کوچکتر را بپزید.
*استفاده مجدد تکه های مواد غذایی را به جای بیرون ریختن دوباره استفاده کنید. برای خرید عمده مواد غذایی از ظروف قابل استفاده مجدد استفاده کنید.
*بازیافت کنید باقی مانده مواد غذایی کمپوست. از سازمان های نجات غذا مواد غذایی بخرید که اطمینان حاصل کنند محصولات کشاورزی به هدر نمی رود.

آیا واقعاً امکان پذیر است؟

همیشه ممکن نیست که آخرین ذرات پسماند را از وعده های غذایی خود حذف کنید. ساختار تأمین مواد غذایی فعلی و فراوانی غذاهای فرآوری شده این کار را فوق العاده دشوار می کند.

مخالفان اتلاف صفر حتی معتقدند که این سبک زندگی واقع بینانه نیست.

آنها معتقدند از آنجا که مقداری از زباله محصول جانبی ضروری اقتصاد و مصرف انسانی است ، بهتر است به جای تلاش برای از بین بردن کامل زباله ، روی مدیریت موثر زباله تمرکز کنید.

این استدلال ها از نظر ظاهری قانع کننده به نظر می رسند ، اما واقعیت این است که تلاش برای داشتن یک سبک زندگی بدون زباله کامل بودن نیست – هیچ کس از ما نیست.

تعداد بسیار کمی از افراد قادر به حذف کامل زباله از زندگی خود هستند.

در عوض ، پخت و پز با اتلاف صفر بخشی از یک حرکت بیشتر برای زندگی پایدار و کاهش تأثیر شما بر روی کره زمین است. این کار در مورد انجام بهترین کار با منابع موجود است.

 

خلاصه

روش های زیادی برای زندگی در یک شیوه زندگی بدون زباله وجود دارد. آشپزی با مواد زائد صفر راهی است که آشپزها ، افراد غذاخوردن ،

خانواده ها و افراد به طور یکسان از آن برای کاهش تأثیرات محیطی در تهیه و خوردن غذا استفاده می کنند.

چه فوایدی دارد؟

یکی از چیزهای مورد علاقه من در مورد پخت و پز بدون زباله این است که احساس می کنم تصمیمی است که به سود بسیاری از مردم و مکان ها – خانواده من ، افراد دیگر در جامعه ما و کره زمین است.

من متوجه شده ام که این نیز می تواند به کتاب جیبی شما کمک کند زیرا در آشپزخانه کارهای کمتری انجام می دهید.

کاهش ضایعات ممکن است به معنای کنار گذاشتن بعضی از کارهایی باشد که می توانید بدون ساختن ظروف به تنهایی از خرید زودهنگام آنها صرف نظر کنید ، که هر دو می توانند در هزینه شما صرفه جویی کنند.

علاوه بر این ، پخت و پز با زباله صفر می تواند خلاقانه ، آزمایشی و کاملاً سرگرم کننده باشد – اگرچه در پایان ،

دلیل اصلی تلاش بسیاری از افراد برای پخت و پز بدون زباله این است که این یک روش ساده برای کاهش تأثیرات محیطی آنها است.

 

ضایعات غذا را کاهش می دهد

برآوردهای موجود در مورد میزان هدر رفتن غذا در سال حیرت انگیز است.

اگرچه دقیقاً مشخص کردن تعداد دقیق آن دشوار است ، محققان معتقدند که مشاغل و افراد به طور تقریبی 25 تا 40٪ از کل مواد غذایی تولید شده در ایالات متحده را هر ساله دور می ریزند (2).

این تقریباً 133 میلیارد پوند (60.3 میلیارد کیلوگرم) غذا است – به ارزش 161 میلیارد دلار (3).

در برخی موارد ، یک فرد ممکن است در طول 1 سال حداکثر 660 پوند (300 کیلوگرم) غذا هدر دهد (4 منبع معتبر).

با استفاده مجدد از ضایعات مواد غذایی ، تمام تلاش خود را برای جلوگیری از خراب شدن مواد غذایی و خرید تنها به اندازه نیاز خود می توانید ضایعات مواد غذایی خود را کاهش دهید.

 

استفاده شما از پلاستیک و بسته بندی را کاهش می دهد

پخت و پز با زباله صفر باعث کاهش ضایعات بسته بندی مواد غذایی و ظروف پذیرایی از جمله جعبه های برداشت می شود.

آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) گزارش می دهد که بیش از 23٪ – یا تقریباً یک چهارم – از زباله های ارسال شده به محل های دفن زباله بسته بندی و ظروف است که مقدار قابل توجهی از آنها مربوط به مواد غذایی ، پلاستیک های یکبار مصرف و سایر مواد موجود نیست. اغلب بازیافت می شود (5).

بعلاوه ، زباله های بیشتری از بسته بندی مواد غذایی به عنوان زباله ای آلوده به جاده ها و آبراه ها شناخته نمی شوند.

پخت و پز با اتلاف صفر بسته بندی مواد غذایی را با استفاده از روشهایی مانند استفاده از ظروف قابل استفاده مجدد برای خرید عمده ، نگهداری مواد غذایی خود ، استفاده از مواد کمتر و استفاده بیشتر از آنها را کاهش می دهد.

از وعده های غذایی خود در خانه.

 

خلاصه

پخت و پز با زباله صفر نه تنها سرگرم کننده و مقرون به صرفه است بلکه با کاهش ضایعات مواد غذایی و اتکا به ظروف یکبار مصرف و بسته بندی های یکبار مصرف ، به نفع کره زمین است.

آیا پخت و پز با زباله صفر برای سلامتی بهتر است؟

زندگی با زباله صفر مفهومی است که طی حدود 40 سال گذشته شکل گرفته است.

اگرچه هیچ مدرک علمی مستقیماً پخت و پز با اتلاف صفر را به نتایج بهتر سلامتی انسان مرتبط نمی کند ، اما از چندین جهت ممکن است برای سلامتی شما مفید باشد.

 

به بهداشت محیط کمک می کند

وقتی غذا را دور می ریزیم ، این غذا نه تنها خود غذا را هدر می دهد بلکه منابع زیادی را نیز به خود اختصاص می دهد – از جمله آب ، انرژی ، زمین و نیروی کار – که به رشد ، تهیه و توزیع غذا می انجامد.

مواد غذایی هدر رفته نیز سهم عمده ای در انتشار گازهای گلخانه ای دارد. این گازها گرما را جذب کرده و در جو گیر می اندازند که منجر به گرم شدن کره زمین می شود.

وقتی غذا در محل های دفن زباله پوسید می شود ، متان آزاد می شود – یک گاز گلخانه ای قوی حتی از دی اکسید کربن نیز قوی تر.

سیستم غذایی به طور کلی هر ساله تقریباً 13٪ از کل انتشار گازهای گلخانه ای را تشکیل می دهد. مواد غذایی هدر رفته – آنچه خراب یا دور ریخته می شود – تقریباً 8٪ گازها را تشکیل می دهد (5 و 6).

بنابراین ، اتلاف مواد غذایی کمتر به معنی انتشار کمتر گازهای گلخانه ای و یک سیاره سالم برای همه است.

 

ممکن است مصرف مواد مغذی افراد را بهبود بخشد

اتلاف کمتر غذا همچنین به معنای غذای بیشتری است که برای دیگران تهیه می شود.

برخی از سرآشپزها و کارآفرینان تلاش خود برای اتلاف صفر را صرف نجات غذایی می کنند که در غیر این صورت هدر می رود و توزیع مجدد آن به افراد جامعه خود که نیازمند هستند یا فقط می خواهند مطمئن شوند که غذای خوب به هدر نمی رود.

به دلیل ماهیت فاسدشدنی ، بسیاری از میوه ها و سبزیجات مقوی قبل از خوردن از بین می روند

اطمینان از خوردن این غذاهای غنی از مواد مغذی به جای دور ریختن ، ممکن است به دیگران در افزایش مصرف مواد مغذی تقویت کننده سلامتی مانند ویتامین ها و مواد معدنی کمک کند.

بعلاوه ، با اجتناب از ظروف و بسته بندی مواد غذایی ، ممکن است در معرض مواد شیمیایی مضر استفاده شده در ساخت پلاستیک و مواد دیگر با درجه مواد غذایی قرار بگیرید

 

خلاصه

گرچه پخت و پز با مواد زائد صفر به فواید خاصی برای سلامتی مرتبط نیست ، اما ممکن است با تشویق مصرف غذاهای کامل ، کاهش قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر و بهبود محیط اطراف ما ، سلامتی را به طور غیر مستقیم تقویت کند.

چگونه می توان پخت و پز با اتلاف صفر شروع کرد؟

روش های زیادی برای تمرین پخت و پز با اتلاف صفر وجود دارد.

 

هر یک از ما در شرایط منحصر به فرد زندگی می کنیم و غذا می خوریم. ما به انواع آشپزخانه ها و تجهیزات پخت و پز دسترسی داریم ، با برنامه های مختلف غذا می خوریم و ممکن است نیازها و ترجیحات غذایی را در نظر بگیریم.

بنابراین ، روش های پخت و پز بدون زباله شما احتمالاً مانند سایر روش ها نخواهد بود. این انتظار می رود – و حتی جشن گرفته می شود ، زیرا هر کس روش های خاص خود را برای کاهش ضایعات دارد.

در اینجا 6 روش معمول پخت و پز با زباله صفر آورده شده است ، اگرچه بسیاری از این روش ها وجود دارد. حتی ممکن است پس از آشنایی با اصول اولیه ایده های خود را توسعه دهید.

 

1. وعده های غذایی خود را برنامه ریزی کنید

از نظر من ، برنامه ریزی وعده های غذایی من مهمترین مرحله برای نگهداری آشپزخانه بدون زباله است.

برنامه ریزی وعده های غذایی نه تنها به معنای تصمیم گیری درباره آنچه در طول هفته خواهید خورد بلکه شامل فکر کردن در مورد چگونگی و زمان آماده سازی وعده های غذایی و همچنین مواد مورد نیاز شما می باشد.

بسیاری از افراد برای یک هفته کل وعده های غذایی یا بیشتر از یک روز برنامه ریزی می کنند ، اگرچه زمان دقیق آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

در برنامه ریزی وعده های غذایی بدون زباله چند نکته را باید در نظر گرفت:

*غذای فاسدشدنی در قفسه های شما که باید به زودی استفاده شود
*دستورالعمل هایی با استفاده از غذاهایی که می توانید به صورت عمده خریداری کنید
*نحوه استفاده از همان مواد در چندین وعده غذایی
*دستورالعمل هایی که به مواد مبهمی احتیاج ندارند و ممکن است دیگر از آنها استفاده نکنید
*چه اندازه سرو برای خانوار شما قابل کنترل است
*چه مدت باقی مانده باقی می ماند

2. هنگام بیرون غذا خوردن ، دوبار فکر کنید

دانستن اینکه چه چیزی می خواهید بخورید ، شانس شما برای سفارش مصرف را کاهش می دهد ،

که معمولاً در ظروف یکبار مصرف قرار می گیرد و به راحتی منجر به هدر رفتن مواد غذایی از قسمت های بسیار بزرگ می شود.

سالانه میلیون ها تن کاغذ ، پلاستیک و بسته بندی شیشه به محل دفن زباله ها ختم می شود. گرچه همه اینها از وعده های غذایی و رستوران بر نمی آید ،

اما مطمئناً آنها همکاران بزرگی هستند. حدود 45٪ از مواد موجود در محل دفن زباله از مواد غذایی هدر رفته و بسته بندی مواد غذایی حاصل می شود

این بدان معنا نیست که شما می توانید هنگام تمرین یک شیوه زندگی بدون زباله ، هرگز سفارش خرید سفارش دهید.

در این روزگار ، برنامه های شلوغ ، اوقات اجتماعی با خانواده یا دوستان ، یا تمایل به حمایت از رستوران مورد علاقه خود همه دلیل اصلی سفارش دادن یا بیرون رفتن برای غذا خوردن است.

با چند تنظیم کوچک ، می توانید از برداشت گاه به گاه لذت ببرید و در عین حال ضایعات را به حداقل برسانید. این شامل:

آگاهی از اندازه های بخش
غذاهایی را سفارش دهید که باقیمانده شما را ترک نکنند
انتخاب رستوران هایی که ظروف قابل شستشو یا قابل تجزیه زیست را برای خرید ارائه می دهند
به دنبال رستوران هایی باشید که از تلاش برای اتلاف صفر پشتیبانی می کنند ، مانند اهدای غذا
سفارش مستقیم از رستوران به جای خدمات تحویل غذا
ظروف مخصوص استفاده مجدد خود را بیاورید
ظروف پلاستیکی ، کیسه ها و نی ها را کاهش می دهد
3. R

آنچه را می توانید هدف گذاری کنید

یافتن راه هایی برای استفاده مجدد از مواد باقیمانده ، قراضه و قسمتهایی که میوه ها و سبزیجات نادیده گرفته می شوند ، مانند ساقه یا پوست ، ممکن است یکی از جذاب ترین قسمت های پخت و پز بدون زباله باشد. از نظر من ، این گام است که بیشترین فرصت را برای خلاقیت آشپزی فراهم می کند.

ممکن است در ابتدا دلهره آور باشد ، اما یک  مهم در پخت و پز با اتلاف صفر در حال آزمایش است. هرچه بیشتر با غذاهای بازتولید کار کنید اعتماد به نفس شما بیشتر می شود.

بعلاوه ، شما می توانید ضایعات مواد غذایی را به تعداد بی شماری از روشها دوباره استفاده کنید. چندتایی این جاست:

با برگ و ساقه های گیاهی تفت دهید یا پستو درست کنید.
برای تهیه آبگوشت از مواد باقیمانده استخوان ، گوشت و ضایعات سبزیجات استفاده کنید.
پوست پنیر را یخ زده و از آنها برای طعم دادن به سوپ استفاده کنید.
باقیمانده آب میوه و قراضه سبزیجات.
بذر کدو را چاشنی و تفت دهید.
ریشه ها و کاغذهای پیاز ، کرفس ، کاهو و سایر سبزیجاتی را که می توانید دوباره رشد دهید جایگزین کنید.
از کود قهوه و پوسته تخم مرغ برای کود باغ استفاده کنید.
از پوست میوه برای تزریق روغن ، سرکه و تلخ استفاده کنید.

4- آنچه را که نمی توانید دوباره استفاده کنید ، کمپوست کنید

کمپوست فرآیندی است که در طی آن مواد آلی طبیعی به خاک غنی از مواد مغذی تبدیل می شود. همچنین این یک روش عالی برای دور نگه داشتن مواد زاید از محل دفن زباله است.

برای شروع فقط یک سطل کمپوست یا منطقه ای در حیاط شماست که می توانید ضایعات را در آن دور بیندازید.

کمپوست یک روش عالی برای بازیافت مواد باقیمانده است (10):

میوه ها و سبزیجات
پوسته تخم مرغ
زمین های قهوه
کیسه های چای

با این حال ، همه دور ریختنی ها نمی توانند کمپوست شوند. اگر نگران ورود جوندگان یا مگس ها به انبوه کمپوست خود نیستید ، از افزودن غذاهایی مانند (10) خودداری کنید:

لبنیات
گوشت
استخوان ها
روغنها و چربیهای دیگر

5. با در نظر گرفتن پخت و پز ضایعات صفر خرید کنید

هنگامی که برای اولین بار سعی کردم آشپزی را به صفر برسانم ، یاد گرفتم که مهم است که قبل از پا گذاشتن در آشپزخانه ،

ذهنیت درستی داشته باشم. به عبارت دیگر ، بسیاری از پخت و پزهای بدون زباله واقعاً با برنامه ریزی و خرید شروع می شوند.

تصمیم گیری متقن در فروشگاه به همان اندازه تصمیماتی که در خانه می گیرید در زباله تأثیر دارد.

برخی از راه های آسان برای زباله فروشی صفر شامل موارد زیر است:

کیف های خود را بیاورید
خرید در صورت امکان به صورت عمده
اجتناب از موارد با بسته بندی غیرضروری
توجه دقیق به تاریخ انقضا و تخمین ماندگاری هر ماده غذایی فاسدشدنی که قصد خرید آن را دارید به همان اندازه مهم هستند.

همچنین می توانید در مورد سازمان های نجات غذا در جامعه خود تحقیق کنید. گروه های نجات مواد غذایی با کشاورزان ،

توزیع کنندگان و فروشگاه های مواد غذایی همکاری می کنند تا غذایی را که در غیر این صورت بیرون ریخته می شود ، ذخیره کنند ، در عوض با هزینه های مقرون به صرفه توزیع می کنند.

6. مواد غذایی را برای حداکثر ماندگاری نگهداری کنید

اگرچه ما قصد داریم غذایی را که می خریم بخوریم ، اما گاهی اوقات هنگام نشستن روی پیشخوان یا پشت یخچال به طور حتم خراب می شود. ما قبلاً همه آنجا بوده ایم.

ممکن است اساسی به نظر برسد ، اما نگهداری صحیح غذا راهی است که اغلب برای ماندگاری مواد غذایی فاسدشدنی نادیده گرفته می شود.

برای نگهداری صحیح غذا ، یخچال و میزهای آشپزخانه خود را تمیز نگه دارید تا از باکتری ها یا سایر میکروب هایی که باعث پوسیدگی سریع مواد غذایی می شوند ، عاری باشند. اگر مشاهده کردید که غذا شروع به خراب شدن می کند ، بلافاصله آن را از بقیه مواد غذایی جدا کنید تا باکتری پخش نشود.

همچنین بهتر است پیش بروید و غذایی بخورید که به نظر می رسد طولانی تر نخواهد بود.

با این حال ، اگر غذا کپک زده یا نرم شده یا بو گرفته است ، نباید آن را بخورید. حتی در آشپزخانه ای با زباله صفر ، بهتر است به جای خطر در بیمار شدن از خوردن غذای خراب ، آنچه را که می توانید کمپوست کنید یا دوباره استفاده کنید.

اگر یخچال شما کشوهای ترد کنترل شونده با رطوبت دارد ، ذخیره مواد غذایی در کشوی مناسب ایده خوبی است. همچنین می توانید غذاهایی را که ممکن است زیاد استفاده نکنید ، مانند آرد یا آجیل برای پخت ، در یخچال یا فریزر نگه دارید تا طراوت آنها بیشتر شود.

7. غذاهای خود را حفظ کنید

نگهداری از غذاهایی که ممکن است به زودی خراب شوند یا برای شروع کار شما بیش از حد لازم است ، روشی امتحان شده و واقعی برای ماندگاری بیشتر غذا است.

رایج ترین انواع نگهداری در خانه انجام می شود:

انجماد: میوه ها ، سبزیجات ، گوشت ، نان و غیره
ترشی: خیار ، هویج ، لوبیا سبز ، کدو و غیره
کنسرو: مربا ، ژله ، سس سیب ، سس گوجه فرنگی ، ذرت ، سیب ، هلو و …
کمبود آب بدن: میوه ها ، سبزیجات ، حبوبات ، غلات ، گوشت ها و …

خلاصه

پخت و پز اتلاف صفر با برنامه ریزی وعده های غذایی شروع می شود ، پس از آن می توانید نحوه پخت و خوردن غذاهای خریداری شده را تعیین کنید در حالی که پس مانده های کمتری را پشت سر می گذارید.

 

حرف آخر

کاهش ضایعات تولید شده از وعده های غذایی و میان وعده ها راهی عالی برای کاهش ردپای محیطی و حمایت از سلامتی و مصرف مناسب مواد غذایی است.

شما می توانید با تغییرات کوچکی مانند خرید عمده مواد غذایی ، بردن کیسه های خود به فروشگاه و خوردن باقی مانده و غذا شروع کنید.

این فقط نوک کوه یخ است ، زیرا پخت و پز بدون زباله شامل مجموعه ای گسترده از تلاش های پایداری است که می تواند به همان سادگی یا پیچیدگی مورد نظر شما باشد.

سالمین
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *