نحوه درست تشخیص عسل ارگانیک سنتی و طبیعی

نحوه درست تشخیص عسل ارگانیک سنتی و طبیعی

بررسی روش های تشخیص عسل ارگانیک و طبیعی

عسل یکی از محصولات طبیعی و بسیار مفید بوده که به دلیل خواص آن، در سلامتی بسیاری از افراد موثر است. با وجود اینکه ادعا می شود تعداد زیادی از عسل‌ هایی که در بازارها عرضه می ‌شوند، ارگانیک، سنتی و طبیعی هستند، در واقع ممکن است شامل مواد شیمیایی‌ و ترکیبات مصنوعی باشند که به سلامتی آسیب می‌ زنند. بنابراین، یافتن راهی برای تشخیص درست عسل ارگانیک سنتی و طبیعی بسیار مهم است. در این مقاله، به بررسی روش ‌های مختلف تشخیص عسل طبیعی پرداخته می‌ شود. با ما همراه باشید.

مراجعه به مزرعه یا فروشگاه مورد اعتماد

یکی از راه‌ های اطمینان از خرید عسل ارگانیک سنتی، مراجعه به مزرعه عسل یا فروشگاه معتبری است که در این زمینه فعالیت دارد. در این صورت، می ‌توانید با گفت و گو با کارشناسان مزرعه یا فروشگاه، اطلاعات بیشتری در مورد نحوه تهیه و تشخیص عسل ارگانیک، سنتی و طبیعی کسب کنید.

بررسی برچسب محصول

یکی از معیارهای مهم برای تشخیص عسل ارگانیک سنتی و طبیعی، بررسی برچسب محصول است. برچسب محصول باید شامل اطلاعاتی مانند نوع عسل، محل تولید، تاریخ بسته ‌بندی، تاریخ انقضا، میزان شیرینی و ترکیبات دیگر باشد. همچنین، برای اطمینان بیشتر، بررسی کنید که آیا برچسب محصول شامل نشانه ‌هایی مانند “ارگانیک”، “سنتی” و یا “طبیعی” است یا خیر.

بررسی رنگ و طعم

رنگ و طعم عسل نشان دهنده خصوصیات آن است. عسل ارگانیک سنتی باید رنگ و طعم طبیعی خود را داشته باشند.
رنگ عسل، یکی از روش ‌های ساده برای تشخیص عسل ارگانیک سنتی و محل تولید آن است. استفاده از این روش، می ‌تواند به تشخیص نوع تغذیه زنبور نیز کمک کند. با دانستن محل تولید و نوع تغذیه زنبور، می ‌توانید بهترین نوع عسل برای بیماری ‌ها، ماسک صورت و تنظیم طبع و مزاج خود را پیدا کنید. عسل تولیدی در مناطق جنگلی و پر درخت مانند مازندران، گیلان، اردبیل و حیران، معمولاً رنگ سیاه و تیره دارد. عسل باغی، به خصوص در ناحیه آذربایجان غربی، رنگ سرخ مایل به زرد دارد. عسل الموت، طالقان، گلپایگان و خمین، در زمان تغذیه اصلی زنبورها از گُل، رنگ سبز مایل به یشمی خواهد داشت. نهایتاً، عسل منطقه قمصر و نیاسر، به رنگ سرخ بوده و عطر نسبتاً زیادی دارد.

بررسی ترکیبات شیمیایی

یکی دیگر از روش‌ های تشخیص عسل ارگانیک سنتی، بررسی ترکیبات شیمیایی آن است. برای این کار، می ‌توان از خدمات آزمایشگاه‌ های مستقل استفاده کرد. در این آزمایشگاه‌ ها، ترکیبات شیمیایی موجود در عسل بررسی شده و آنالیز هایی از جمله مواد معدنی، اسیدهای آمینه، شکر، رطوبت و مواد آلی مورد بررسی قرار می‌ گیرد. عسل ارگانیک باید دارای ترکیبات شیمیایی طبیعی بوده و شامل ترکیبات مصنوعی نباشد.

بررسی تأییدیه‌ های مربوطه

در بسیاری از کشورها، سازمان ‌هایی برای تایید و اعطای نشان‌ های ارگانیک و طبیعی برای محصولات غذایی وجود دارند. برای مثال، در ایالات متحده، سازمان ملی ارگانیک (USDA) نشان‌ های ارگانیک را اعطا می ‌کند و در اروپا، نشان ‌های مرتبط با ارگانیک و طبیعی توسط اتحادیه اروپا تأیید می ‌شوند. بنابراین، بررسی تأییدیه ‌های مربوطه می‌ تواند به شما کمک کند تا از اصالت و تأیید ارگانیک و طبیعی بودن عسل مطمئن شوید.

تست عسل

یکی دیگر از روش‌ های تشخیص عسل ارگانیک سنتی، تست آن است. برای انجام این تست، باید مقداری از عسل را بر روی انگشتان خود بگذارید و آن را به صورت دایره ‌ای حرکت دهید. اگر عسل ارگانیک، سنتی و طبیعی است، دارای بافت بوده و اگر شامل شیمیایی ‌ها و ترکیبات مصنوعی باشد، شکل مایع خواهد داشت.

میزان چسبندگی

یکی از روش ‌های ساده تشخیص عسل ارگانیک سنتی، توجه به میزان چسبندگی و یکدستی عسل است. برای این کار، می ‌توانید عسل را در یک ظرف پارچ مانند، از فاصله یک متری به داخل ظرف دیگری که روی زمین قرار دارد بریزید. در صورتی که عسل به شکل یک جریان باریک مانند نخ، از ظرف بالایی به سمت ظرف پایینی جریان داشته باشد، عسل مرغوبی به شمار می‌ رود.
همچنین، می ‌توانید با ریختن یک قاشق عسل درون یک لیوان آب سرد، تشخیص دهید که عسل شما مرغوب است یا خیر. در صورتی که عسل مرغوب باشد، نه‌ تنها شیرینی خود را به‌ سادگی به آب نمی‌ دهد؛ بلکه رنگ آب نیز تغییر نمی‌ کند. همچنین، می ‌توانید قدری عسل را بین دو انگشت اشاره و شصت خود قرار داده و آن دو را به ‌آرامی از یکدیگر دور کنید. در صورتی که چسبندگی عسل در حد مناسبی باشد، عسل شما مرغوب است.

بررسی محتوای گرده گل

در عسل، محتوای گرده گل نیز می ‌تواند یکی از معیارهای تشخیص عسل طبیعی ارگانیک سنتی باشد. عسل طبیعی باید از گل ‌های دارای خصوصیات طبیعی و ارگانیک به دست آمده باشد.

بررسی تصفیه و پالایش

عسل ارگانیک سنتی باید تصفیه و پالایش کمتری نسبت به عسل ‌هایی که شامل شیمیایی ‌ها و ترکیبات مصنوعی هستند، داشته باشد. برای بررسی این معیار، باید به دنبال عسلی با حباب‌ های کوچک و رنگ تیره باشید که این علایم نشان دهنده تصفیه و پالایش کمتری است. همچنین، می‌ توانید درخواست کنید که عسل شما فیلتر نشود تا به اصالت عسل اطمینان حاصل نمایید.

تشخیص عسل طبیعی از تقلبی
تشخیص عسل طبیعی از تقلبی

میزان ماندگاری

عسل ارگانیک سنتی ویژگی‌ های فیزیکی خود را در طول زمان حفظ می ‌کند. این ویژگی‌ ها به ‌گونه‌ ای هستند که به‌ راحتی می ‌توان عسل طبیعی را از عسل ‌های مصنوعی تشخیص داد. عسل طبیعی تحت هیچ شرایطی کپک نمی ‌زند و میزان مقاومت آن در برابر فساد به حدی است که در برخی موارد، عسل ‌هایی که قدمتی طولانی دارند هنوز هم قابل مصرف هستند. تمام ویژگی‌ های عسل باید یکنواخت بوده و عسل زیر و روی ظرف نباید با یکدیگر هیچ تفاوتی داشته باشند.
علاوه بر این، با گذشت زمان، میزان شیرینی، طعم، بو و خواص عسل ارگانیک سنتی تغییر نمی‌کند. با این حال، در شرایطی که عسل در دمای بالا یا پایین قرار داده شود، ممکن است تغییر رنگ دهد.

بررسی قیمت

عسل ارگانیک سنتی اغلب قیمت بالاتری نسبت به عسل ‌هایی با ترکیبات شیمیایی‌ و مصنوعی دارد. بنابراین، اگر شما با یک عسل با قیمت بسیار پایین روبرو شدید، احتمالاً آن عسل شامل ترکیبات مصنوعی و شیمیایی‌ هاست. بنابراین، برای اطمینان بیشتر از اصالت عسل، بهتر است که از عسل ‌هایی با قیمت بالاتر استفاده کنید.

روش های تولید عسل نامرغوب

تولید عسل نامرغوب و تقلبی در عرضه عسل، می ‌تواند شامل مخلوط کردن عسل مرغوب یا طبیعی با شیره ‌ها، شیرین ‌کننده‌ های مصنوعی یا طبیعی باشد. در برخی موارد، انواع شیرین‌ کننده‌ های مصنوعی و حتی مضر در کنار شیره‌ توت، خرما و رنگ‌ های مصنوعی نیز به کار گرفته می‌ شوند تا محصول نهایی شکل و شمایلی شبیه عسل ارگانیک سنتی داشته باشد. اما خوشبختانه، خواص فیزیکی و شیمیایی عسل مخلوط نسبت به عسل طبیعی تا حد زیادی متفاوت است و این به تشخیص عسل مخلوط شده با انواع شیره از عسل خالص، کمک می ‌کند.
برای تشخیص عسل نامرغوب، از تحلیل شیمیایی و آزمایش‌ های مختلفی مانند آزمون آب (Water Test) و آزمون برگشت اندازه‌ ها (Inversion Test) استفاده می ‌شود. همچنین، می ‌توان با توجه به قیمت عسل، از ارزش عسلی که در اختیار دارید، برای تشخیص عسل نامرغوب استفاده کرد. به‌ عنوان مثال، عسل با قیمت پایین تر از قیمت بازار، احتمالا عسل نامرغوبی است.
تشخیص عسل ارگانیک سنتی از عسل تقلبی به وسیله ید
استفاده از ید برای تشخیص عسل ارگانیک سنتی و تقلبی از روش ‌های قدیمی و غیر دقیق است و نتایج آن ممکن است دچار خطا باشد. در واقع، رنگ آبی شدن محلول عسل با افزودن ید به آن به معنی تقلب بودن عسل نیست و می تواند با توجه به ساختار و ترکیبات شیمیایی متفاوت در عسل طبیعی هم رخ دهد. همچنین، ممکن است عسل طبیعی که از مناطق مختلف به دست می ‌آید، با ترکیبات شیمیایی متفاوتی روبرو باشد که شاید باعث تغییر رنگ محلول شده و به عنوان عسل تقلبی شناخته گردد.

شکرک زدن

رس بستن یا همان شکرک زدن عسل نشانه عسل ارگانیک سنتی است و نشان می ‌دهد که عسل به صورت طبیعی و بدون تقلب تولید شده است. در حالت کلی، رس بستن عسل یا تبلور عسل نشانه طبیعی بودن عسل بوده و علت آن وجود قند‌های فروکتوز، گلوکوز و … در عسل است.
رس بستن عسل ارگانیک سنتی از پایین شیشه عسل شروع می ‌شود و به سمت بالا حرکت می ‌کند. دانه ‌های رس بسته به قدری ریز هستند که هنگام خوردن عسل رس بسته در دهان احساس نمی ‌شوند و حتی در صورت لمس کرن عسل، دانه‌ های رس بسته را مانند دانه‌ های شکر بر روی دست خود احساس نخواهید کرد. این پدیده به دلیل تغییرات دما و رطوبت در محیط ایجاد شده و به صورت طبیعی برای حفظ عسل و بهبود کیفیت آن اتفاق می ‌افتد. در واقع، رس بستن عسل یکی از علائم اصالت و طبیعی بودن عسل است و اگر عسل شما رس بسته باشد، نیازی به نگرانی ندارید.

تست با کبریت

استفاده از کبریت به عنوان روش تشخیص عسل ارگانیک سنتی نیز یکی از روش‌ های قدیمی است. با این حال، این روش نیز ممکن است دچار خطا شود و نتایج آن قطعی نباشد. در واقع، واکنش عسل با کبریت بسته به شرایط و ترکیبات شیمیایی موجود در آن ممکن است متفاوت باشد و ممکن است عسل طبیعی هم باعث آتش ‌گرفتن کبریت شود و عسل تقلبی هم در برخی موارد به سادگی آتش بگیرد.

تشخیص عسل ارگانیک سنتی به وسیله نور

عسل ارگانیک سنتی به دلیل کلوئیدی بودن آن، نور را به صورت مستقیم از خود عبور نمی ‌دهد و تصاویری که از پشت شیشه آن دیده می ‌شود بسیار ناواضح و نامشخص است. اما تشخیص عسل طبیعی و تقلبی تنها با استفاده از نور، کافی نیست و برای تشخیص دقیق تر باید از روش ‌های دیگری همچون تست اثر پلاریزاسیون، تست تراکم و تست فروکشی استفاده کرد. همچنین توصیه می‌ شود که از فروشندگان و تولیدکنندگان معتبر و با سابقه خرید کنید. در غیر اینصورت، برای اطمینان از اصالت عسل، می توانید به مراکز معتبر و مجهز به تجهیزات آزمایشگاهی مراجعه نمایید تا از ترکیبات و خصوصیات شیمیایی آن بررسی کنند.

استفاده از دستمال کاغذی

استفاده از تست رطوبت و دستمال کاغذی نیز به عنوان یکی از روش‌ های ساده و غیردقیق برای تشخیص عسل ارگانیک سنتی مطرح است. این روش ممکن است دچار خطا شود و نتایج آن قطعی نباشد. در واقع، بسته به میزان رقیق شدن عسل با آب، ممکن است تأثیرات رطوبت و جذب شدگی بر دستمال کاغذی قابل مشاهده باشد و این نباید به عنوان روش قطعی برای تشخیص عسل طبیعی و تقلبی استفاده شود.

جمع بندی

تشخیص عسل ارگانیک سنتی ممکن است به نظر برخی افراد دشوار باشد. با این حال، با توجه به معیارهایی که در این مقاله بررسی شد، به راحتی از اصالت و تمیزی عسل خود مطمئن می شوید. همچنین، می ‌توانید از تجربه خود و نظرات دیگران نیز برای انتخاب بهترین عسل برای خود استفاده کنید.
از جمله روش‌ هایی که می ‌توانید از آن‌ها برای یافتن عسل ارگانیک سنتی استفاده کنید، مراجعه به مزرعه یا فروشگاه مورد اعتماد، بررسی برچسب محصول، رنگ و طعم، بررسی ترکیبات شیمیایی، تأییدیه ‌های مربوطه، تست محصول، محتوای گرده گل، بررسی تصفیه و پالایش و قیمت است.
انتخاب عسل ارگانیک سنتی به عنوان یک محصول طبیعی، می ‌تواند به سلامتی شما کمک کند. همچنین، با خرید عسل ارگانیک، سنتی و طبیعی از فروشگاه سالمین، به کشاورزان و پرورش ‌دهندگان محلی و به توسعه اقتصادی مناطق روستایی کمک می‌ کنید.

نحوه درست تشخیص عسل طبیعی از غیر طبیعی
نحوه درست تشخیص عسل ارگانیک سنتی و طبیعی
سالمین
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *